Baarmoederhals-kopje

“Laten we het eens over BMHK hebben. Heb jij het uitstrijkje of de zelftest al #gedaan?”

De deelname aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker (bmhk) loopt de laatste jaren steeds verder terug. 79% van de 30 tot 34 jarige vrouwen wil meedoen, slechts 41% doet daadwerkelijk mee. Eén op de drie vrouwen praat niet over het bevolkingsonderzoek, omdat ze te weinig kennis heeft over het onderwerp of het moeilijk vindt om erover te praten.

Daarom openen Bevolkingsonderzoek Nederland, het RIVM en KWF het gesprek over baarmoederhalskanker (bmhk) met een landelijke campagne. En dat doen de partijen door het gesprek over dit thema te starten op social media. Voor podcastmakers, influencers en andere media bedacht Unlike het BMHKopje: want een goed gesprek begin je met een kop koffie of thee.

Afgelopen maand werkte ik in een razend tempo aan de ‘baarmoederhalskopjes’. Ze zijn geïnspireerd op de gracieuze vormen van de vrouw en de Griekse architectuur, welke beide kracht en elegantie uitstralen. De baarmoedervorm als basis met eileiders als oren beelden ahw een vrouw uit die krachtig met haar gebalde handen in haar zij staat.
Ze zijn speciaal ontworpen om aandacht te schenken aan het baarmoederhalskankerpreventie en het belang van onderzoek. Meer dan alleen drinkgerei dus; ze eren het vrouwelijk lichaam en fungeren als conversatiestarters om openheid te creëren tijdens de BMHK-week. Ze nodigen op laagdrempelige wijze uit tot een gesprek om bewustwording en begrip te vergroten rondom dit belangrijke onderwerp.

Vorige
Vorige

AD-Rotterdam. Binnenkijker